Adakah Obama seorang Muslim ?

Posted by Email : kazax240@yahoo.com Monday, August 23, 2010


Jumlah orang Amerika yang percaya - keliru - bahawa Presiden Obama adalah seorang Muslim telah meningkat secara signifikan sejak pelantikan dan kini hampir 20 peratus daripada penduduk kebangsaan.

Keputusan tersebut dari survey Penyelidikan baru pew Center, diambil dari wawancara dilakukan sebelum ulasan presiden tentang pembinaan pusat kebudayaan Islam di berhampiran Ground Zero dan mereka menyarankan bahawa mungkin ada bahaya politik yang serius bagi Rumah Putih sebagai perdebatan terus .

Agama presiden, seperti tempat lahir, telah menjadi subjek khabar angin internet menyebar dan kepalsuan sejak sebelum ia bermula kempen presiden dan pendapat menunjukkan bahawa desas-desus telah mendapatkan mata wang sejak Obama memasuki pejabat. Jumlah orang yang sekarang yang percaya Obama sebagai seorang Kristian telah menurun menjadi 34 peratus, turun daripada hampir setengah ketika ia mengambil pejabat.

Para pegawai Rumah Putih menyatakan kecewa atas keputusan pungutan pendapat. Iman penasihat Yosua Dubois menyalahkan kempen misinformasi oleh lawan-lawan Presiden.

"Walaupun presiden telah rajin dan peribadi komited untuk menguatkan iman Kristian nya sendiri, tentu ada orang yang berniat menyebarkan kebohongan tentang Presiden dan nilai-nilai dan kepercayaan," ujar Dubois.

Dubois Perkataan iman Kristian presiden berperanan "penting" dalam kehidupan sehari-hari. Dan dia menunjuk enam pidato pada keyakinan bahawa presiden telah diberikan di mana ia berbicara tentang keyakinan-nya. Tapi kata Dubois liputan Obama Kristian telah sedikit berbanding dengan berita tentang krisis ekonomi, pertempuran perundangan dan isu-isu lain.

Di antara mereka yang mengatakan Obama adalah seorang Muslim, 60 peratus mengatakan bahawa mereka belajar tentang agama dari media, menyatakan bahawa pendapat mereka ditolak oleh maklumat yang salah.

Tapi sikap pergeseran tentang keyakinan agama presiden juga boleh menjadi hasil dari awam tumbuh kurang terpikat padanya dan semakin tertarik untuk label yang mereka anggap sebagai negatif. Dalam jajak pendapat pew, 41 peratus menolak prestasi kerja Obama, berbanding dengan 26 peratus pada tahun 2009 percanggahan pendapat Mac tersebut.

Lebih dari satu pertiga dari Parti Republik konservatif sekarang mengatakan Obama adalah seorang Muslim, hampir dua kali ganda peratusan berkata tahun lalu, maka awal. Bebas, juga, sekarang lebih cenderung melihat Presiden sebagai seorang muslim: antara independen, 18 peratus mengatakan dia adalah seorang Muslim, sampai lapan mata peratusan.

Angka-angka datang sebagai Obama dan Demokrat lain cuba untuk meminimumkan kesan potensi dari kenyataan Presiden pada hari Jumaat tentang pusat Islam di New York.

Sumber: Washington Post

0 comments

Post a Comment

bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark


Get your own Digital Clock

♥Klik Iklan ini♥