Telur Tiruan buatan China bahaya. AWAS!

Posted by Email : kazax240@yahoo.com Thursday, September 9, 2010

Baru-baru ini, produk-produk tiruan China telah menjadi perhatian di Korea. Beberapa media arus utama Korea telah mendedahkan proses pembuatan telur-telur tiruan di China, yang telah menggemparkan dan menyebabkan kerisauan sebahagian besar penduduk Republik Korea.

Pada 1-2 September lalu, Munhwa Broadcasting Corporation (MBC) menayangkan sebuah dokumentasi berjudul, “Hidup tanpa produk-produk buatan China.” Dalam program tersebut menggambarkan kehidupan tiga keluarga di Korea Selatan, AS, dan Jepun yang menolak menggunakan produk-produk buatan China. Tayangan ini juga berbicara mengenai telur-telur buatan yang maharajalela di China, acara ini telah menarik perhatian Republik Korea.

Bagaimana telur-telur tiruan itu dibuat?

’Putih telur’ dibuat dengan melarutkan sodium alginate dalam air. Larutan tersebut akan kelihatan seperti cair yang kental dan sukar membezakannya dengan putih telur yang sebenarnya.

’Kuning telur’ dibuat dengan memasukkan dalam suatu bekas dengan pigmen kuning dan mengabungkan cecair-cecair tersebut ke dalam larutan kalsium klorida. Akhirnya, ‘putih telur’ dan ‘kuning telur’ dibungkus ke dalam ‘kulit telur’ yang dibuat dari kalsium karbonat.

“Jika ditambahkan tepung kanji atau bubuk kuning telur pada ‘kuning telur’ tersebut, tekstur dari sebuah telur buatan setelah dimasak hampir sama dengan telur yang sebenarnya.

Berhati-hati la, ni telor pun boleh dibuat di makmal. (telor tiruan). China semua boleh buat….tgk gambar dibawah..bagaimana proses buat telur palsu ini.





https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhh824kOiz9NNhDZWiPZ-NnIys-n9bGvQDxwAlgKnC7DYELtudmqF7u99jSuTDvcajDFd5Y0pRXr5DEa-onPbAGqh4-Sklz2t8b8kq8G2JoXvI58ASnE4flnrRCd44zZ4QMdE3CodTlkbB/s1600/1.jpg




Kos untuk membuat telur tiruan itu jauh lebih murah, hanya lebih kurang 0,55 yuan (0,07 dolar AS) untuk membuat lebih dari 2 butir telur, kurang dari sepersepuluh harga telur yang sebenarnya di pasaran (0,8 dolar AS.)

Bahan utama dalam telur-telur buatan tersebut adalah bahan tambahan makanan, getah damar, kanji, pengeras, dan pigmen-pigmen. Kandungan yang berlebihan atas bahan-bahan tersebut akan merosak perut dan menyebabkan gejala-gejala seperti kehilangan ingatan dan keterlambatan mental, dll.













2 comments

  1. huhu.. bahaye ni.. kat china ni trok btol.. sampai telur ayg pon diorg nk wt yg tiruan nye.. isk2

     
  2. thiiya Says:
  3. hi...minta izin untuk repost yah!
    thankyou

     

Post a Comment

bookmark
bookmark
bookmark
bookmark
bookmark


Get your own Digital Clock

♥Klik Iklan ini♥